Kontemplace na motivy Genesis 13, 3–4 z pohledu kabaly

Abram se vrací.
Ne proto, že by bloudil – ale protože duše se musí vracet, aby mohla jít dál.
Putuje od Negevu zpět k místu, kde kdysi postavil svůj stan –
a mezi Bét-elem a Ajem znovu nachází svůj oltář.

V kabale není návrat krokem zpět, ale spirálou vzhůru.
To, co se jeví jako návrat na stejné místo, je ve skutečnosti hlubší vstup do téhož tajemství.
Člověk se vrací na místa, kde kdysi slyšel Boží hlas,
ne aby je zopakoval, ale aby otevřel zapečetěné dveře, které dříve přehlédl.

Mezi Bét-elem a Ajem – mezi Dům Boží a město zmaru –
se rozprostírá pás každodenního života.
Právě tam Abram žije.
A právě tam žijeme i my – mezi světlem a prázdnotou,
mezi touhou po Bohu a strachem, že se neozve.
Tento úzký prostor není prokletím, ale výzvou:
právě v napětí mezi dvěma světy se rodí skutečný oltář.

A tak se Abram – a s ním každý, kdo věří –
vrací, staví, vzývá.

Vrací se: po únavě, po tichých pádech, po zaslepeném bloudění.
Staví: ne nový chrám, ale vnitřní prostor ztišení, kde se setkává duch a tělo, nebe a země.
Vzývá: ne hlasem, ale žízní, která je hlubší než slova.

V kabale je Boží jméno proudem světla.
Není to jen souzvuk hlásek – je to vibrace bytí, proud milosti (Chesed),
který sestupuje do světa a spojuje se s naším vdechem.

A oltář, ke kterému se Abram vrací, je také Malchut – dolní sefira,
kde se neviditelné stává viditelným, kde duch vstupuje do hmoty.
Když Abram vzývá Boží jméno, otevírá kanál mezi světy.
Co bylo ztraceno, znovu proudí. Co bylo slabé, sílí. Co bylo prázdné, se plní.

✧ Modlitba duše, která se vrací

Vracím se, Hospodine –
ne jako ten, kdo ví,
ale jako ten, kdo se naučil ztratit Tě.

Znovu stojím mezi světlem a nicotou,
mezi Bét-elem a Ajem,
a stavím oltář ne z kamene,
ale z touhy, která ve mně zůstala.

Nauč mě vzývat Tvé jméno
ne slovy, ale tichým přitakáním.
Ať proud milosti znovu sestoupí,
ať se Malchut dotkne mého dne,
ať se má únava stane dýmem na Tvém oltáři.

Vracím se, abych znovu vyšel.
Vracím se, abych poznal,
že jsi vždy byl tam,
kde jsem já nebyl dost přítomen.

Amen.

Křesťanský hlas
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.