„Stvořil je jako muže a ženu, požehnal jim a nazval je člověkem (Adamem) v den, kdy byli stvořeni.“
(Genesis 5,2)
Na počátku nestál muž ani žena. Stál člověk. Adam. Ne jako označení pro muže, ale jako jméno, které zahrnuje oba. Hebrejský text je jasný: Bůh stvořil dvě osoby, „muže a ženu“, a přesto je nazval jedním jménem – Adam.
Co to znamená?
Talmud: Adam jako bytost dvoustranná
Rabíni si této zvláštnosti všimli dávno. V Talmudu (Berachot 61a) a midraších se objevuje výklad, že první člověk byl androgynní bytost – dvě tváře v jednom těle, jedna mužská, druhá ženská. Než Bůh tuto bytost rozdělil na dvě, byli jedno tělo, jedna duše.
To není jen zajímavá legenda. Je to hluboká duchovní pravda: lidská identita není od počátku rozdělena na mužské a ženské. Naopak – rozdíl vzniká až jako pozdější fáze. Lidská úplnost je sjednocení, ne oddělení.
Kabala: Duchovní dynamika genderu
Kabala jde ještě dál. V Zoharu je první člověk – Adam Kadmon – kosmický archetyp všeho stvořeného. Obsahuje v sobě oba principy: zachar (mužský) i nekéva (ženský).
Zachar dává, tvoří, vysílá. Nekéva přijímá, kultivuje, udržuje.
Tyto principy nejsou vázány na tělo. Jsou duchovními kvalitami, které existují v každém člověku – a jejich rovnováha je cestou k harmonii.
Kabalisté učí, že spojení těchto protikladů – ne jako podrobení, ale jako tanec – je obrazem Boží Jednoty.
A dnes? Gender a návrat k Adamovi
V dnešní době se otevíráme realitě, že lidská identita je komplexní, spektrální, hluboce vnitřní.
Lidé se přestávají definovat pouze podle těla, ale podle vnitřního prožitku, vztahu ke světu, k sobě, k Bohu.
Mnozí vnímají svou identitu jako nebinární, trans, fluidní. A ačkoliv se to může zdát novodobé, ve světle Genesis 5,2 a kabaly to působí spíše jako návrat.
Návrat k Adamovi, který byl jedním jménem pro dvě těla. Jednou duší v různých podobách.
Bůh v Bibli nepodmiňuje své požehnání mužstvím či ženstvím. Požehnal jim – jim oběma, protože byli „člověkem“.
Boží obraz není binární
Genesis 1,27 říká:
„Bůh stvořil člověka ke svému obrazu… muže a ženu je stvořil.“
Obraz Boží tedy není vázán na jeden gender. Boží obraz je právě v té dualitě, která tvoří celek. Každý člověk – ať už je muž, žena, nebo jinak – nese obraz Boží, pokud žije v pravdě, lásce a upřímnosti.
A možná, právě ti, kdo žijí mezi hranicemi, ukazují na hlubší pravdu: že naše pravá identita není to, co je vidět, ale to, co je v srdci, v duši – v onom Adamovi, kterým nás Bůh nazývá.
-
Logoi u sv. Maxima Vyznavače – Boží myšlenky…
30 dubna, 2025 -
Když umlkne církev, promluví cizinec
25 dubna, 2025