Pod povrchem doslovného a morálního smyslu hledali interpreti – a hledají i dnes – hlubší duchovní poselství tohoto Ježíšova učení. Mystické a spirituální výklady Lukáše 17:1–3 se zaměřují na motivy jako odpovědnost za „malé duše“, vnitřní pokání a vynesení světla z temnoty hříchu.
Odpovědnost za „malé duše“
V duchovní rovině lze „maličké“ chápat nejen jako konkrétní lidi, ale též jako duchovní skutečnosti. Například v kabale se někdy mluví o stavu katnut („malost“, duchovní nezralost) a gadlut („velikost“, zralost). „Malé duše“ mohou symbolizovat ty aspekty duše, které jsou teprve v zárodku, křehké jiskry dobra v člověku, které potřebují ochranu. Každý člověk má v sobě „vnitřní dítě“ – část duše, jež je prostá, důvěřivá a zranitelná. Mystický výklad by řekl: Nedopusť, aby tvé sobecké sklony svedly tuto čistou část tebe samého ke hříchu. Jinými slovy, je tu vnitřní odpovědnost: vyšší já má pečovat o „maličkého“ v sobě (o svou čistou duši) a neuvádět ho do pokušení. Tento introspektivní výklad nacházíme např. u některých pouštních otců: verš aplikují na boj uvnitř duše – nemáme „pohoršit“ (zradit) tu část duše, která uvěřila Bohu a je jako dítě před Ním.
Křesťanská mystika a také chasidští učitelé zdůrazňují jednotu duší: Své „maličké“ můžeme chápat i jako nově obrácené nebo slabé ve víře, které nám Bůh posílá do cesty. Mystický smysl Ježíšových slov pak je výzvou k velké zodpovědnosti duchovních vůdců. Například chasidské příběhy často varují cadiky (zbožné vůdce) před pýchou – každý duchovní mistr má dbát, aby nezašlapal maličké duše, které k němu vzhlíží. Otcové pouště podobně říkali: „Hřích starce (mnicha) se stává učitelskou osnovou pro mládence“ – tj. když duchovní autorita klopýtne, mnozí mládí v duchu klopýtnou s ním. Proto mystikové akcentují čistotu a pokoru těch, kdo vedou jiné: aby z nich nevyzařovala negativita, která by ohrozila menší duše.
Hřích a pokání jako vnitřní drama
Mystický vhled se také zaměřuje na vnitřní proces pokání. Ježíš říká: „bude-li se kát, odpusť mu“ – což můžeme vztáhnout i na náš vnitřní dialog. Každý z nás má v sobě jakéhosi „bratra“, který občas zhřeší – naše padlá přirozenost či nižší sklony. „Pokárej ho“ – to můžeme chápat jako výzvu svědomí: máme v sobě odsoudit hřích, litovat jej. A „bude-li činit pokání, odpusť mu“ – tedy přijmout Boží milost a odpustit i sobě. Mnoho lidí totiž selhává v tom, že si nejsou schopni odpustit vlastní selhání. Mystický výklad tu může zdůraznit: Ježíš žádá dokonalé pokání (metanoia) – skutečnou změnu nitra, ale zároveň i přijetí odpuštění. Bůh odpouští kajícníkovi, a člověk se má na tomto Božím odpuštění podílet tím, že nechová nevraživost ani vůči sobě samému po pádu, nýbrž skrze pokání dospěje k vnitřnímu smíření a poučení. Vnitřní duchovní interpretace tak vede k jednotě duše: člověk v sobě napomene hříšníka (rozpozná svůj hřích a odmítne ho), „malá duše“ uvnitř projeví kajícnost a velká duše (rozvinutější já) jí skrze Boží milost odpustí a integruje ji zpět. Tento cyklus se může opakovat „sedmkrát za den“ – mysticky řečeno, stále máme vést dialog milosti uvnitř sebe, protože duchovní život je proces opakovaného padání a vstávání.
Světlo v temnotě: proměna hříchu v milost
Jedním z nejhlubších mystických motivů je, jak se temnota hříchu může stát místem zrodu světla. Židovská i křesťanská mystika zná paradox: „Není většího světce než kajícník“. Talmud říká: „Místo, na němž stojí navrátilci (baalej-teshuva), je výše než místo dokonalých spravedlivých.“ (b. Berachot 34b). Upřímné pokání z lásky má podle rabínů moc proměnit i úmyslné hříchy v zásluhy. To je ohromující myšlenka: když člověk zhřeší a pak se z hloubi srdce obrátí k Bohu, jeho minulá temnota poslouží jako kontrast, na němž vynikne Boží světlo. Hříchy se tak paradoxně stávají „mincemi“, jimiž se platí za ještě hlubší vztah s Bohem – neboť pokání z lásky vede člověka k horlivějšímu dobru, než kdyby nepadl. Toto učil například Resh Lakish: „Velké je pokání, neboť proměňuje úmyslné hříchy ve zásluhy,“ vykládaje verš Ez 33:19 „bude žít díky nim“ (tj. díky hříchům, ze kterých se obrátil).
Z křesťanského pohledu mystikové jako Mistr Eckhart či Jan od Kříže chápali, že Bůh dokáže i z pádu vytěžit větší lásku. Ježíšovo neustálé odpuštění kajícníkovi (třeba 7× denně) odráží neskonalou Boží trpělivost, která nás vede k tomu, abychom vytrvali na cestě navzdory klopýtání. Mysticky lze v sedmi pádech a sedmi odpuštěních za den vidět cyklus očišťování duše: číslo 7 značí plnost času – každý den našeho života máme celistvou možnost padnout a znovu se zvednout s Boží milostí. Světlo v temnotách září (srov. Jan 1:5) a každé odpuštění rozhojní světlo v duši.
Zajímavé je také kabalistické učení o „pozvedání jisker“: Podle lurijánské kabaly jsou v padlém světě Boží jiskry světla uvězněny v „skořápkách“ (klipot) zla. Člověk tím, že zhřeší, někdy zatoulá jiskru hluboko do temnoty, ale když se poté kaje, vynese tuto jiskru vzhůru i s „kořistí“ – tj. zkušenost temnoty promění v moudrost a soucit. Proto někteří kabalisté říkají, že pokání dokončuje dílo stvoření: vrací ztracené světlo k Bohu. V kontextu našeho textu: „pohoršení“ je roztříštění světla (duše někoho padne, jiskra spadne do temnoty), ale „pokání a odpuštění“ je proces, kdy se jiskra vyprostí a zazáří ještě jasněji. Mysticky tedy Ježíšovo slovo vyjadřuje drama spásy: Pastýř hledající ztracenou ovci (maličkého v temnotě) ji nachází a s radostí ji nese domů – a ta ovce možná miluje Pastýře víc, než kdyby se nezatoulala.