Ježíšova slova v Matoušovi 18,18: „Amen, pravím vám: Co svážete na zemi, bude svázáno v nebi, a co rozvážete na zemi, bude rozvázáno v nebi“, nesou mnohem hlubší poselství než pouhou institucionální pravomoc odpouštět hříchy. Je to výrok, který nás zve k porozumění spiritualitě lidského konání, a odhaluje, že svět, jak ho známe, je nejen viditelný, ale i propojený s neviditelným duchovním řádem.

Tento výrok nám otevírá cestu k pohledu, který není omezen hierarchií nebo strukturami. Spíše připomíná to, co v židovské mystice nacházíme jako Tikkun Olam – nápravu a obnovu světa, kde každý čin člověka má duchovní dosah.


Člověk jako spojnice mezi nebem a zemí

Židovská mystika, zvláště kabala, nám připomíná, že svět je „živý organismus“, kde každá část je propojená s celkem. Bůh, skrytý ve své nekonečnosti (En Sof), stvořil svět, aby se skrze něj projevil. Avšak v okamžiku stvoření došlo k rozbití nádob (švirat ha-kelim), a Boží světlo bylo rozptýleno do nesčetných jisker. Každý člověk je povolán, aby tyto jiskry shromažďoval – skrze lásku, spravedlnost a pravdu – a navracel je zpět ke Stvořiteli.

To, co svážeme na zemi – nenávist, pýchu, křivdu – brání jiskrám světla povstat vzhůru. To, co rozvážeme – odpuštění, milosrdenství a pravda – uvolňuje světlo a obnovuje harmonii.

Ježíš tedy nemluví pouze o institucionální moci, ale o tajemství, že lidský čin mění duchovní realitu. Svět není statický; je tkán našimi skutky, slovy a myšlenkami.


Duchovní síla odpuštění a svazování

V Talmudu se říká:
„Kdo zachrání jednu duši, zachrání celý svět.“
Tento výrok ukazuje, že každý lidský čin má kosmický rozměr. Když odmítáme odpustit, svazujeme druhého i sebe, vytváříme pouta v duchovním světě, která omezují svobodu duše. Naproti tomu, když odpustíme, rozvazujeme řetězy bolesti, a tím otevíráme cestu světlu a životu.

Podobně hovoří židovská modlitba Amidah, kde člověk prosí za odpuštění s vědomím, že Bůh odpouští těm, kteří sami odpustili:
„Odpusť nám, náš Otče, neboť jsme zhřešili, a neuveď nás v pokušení.“


Tikkun Olam – lidská odpovědnost za svět

Koncept Tikkun Olam v židovství znamená „nápravu světa“. Každý náš čin je šancí buď svázat, nebo rozvázat. Tím, že konáme dobro, odpouštíme nebo se smiřujeme, přispíváme k nápravě kosmické disharmonie, která vznikla hříchem.

Kabalisté učí, že existuje vnitřní soulad mezi pozemským a nebeským:

– Naše slova a činy utvářejí duchovní struktury.

– Naše modlitba a kavanah (úmysl srdce) působí jako klíč k otevření nebeských bran.


Pokud tedy člověk „sváže“ svůj hněv, pýchu nebo nenávist, působí duchovní tíhu nejen sobě, ale i celému světu. Pokud naopak jedná s láskou a odpustí, rozvazuje pouta a obnovuje harmonii mezi nebem a zemí.


Ježíš a mystika lidského konání

Ježíšova slova o svazování a rozvazování nejsou ničím jiným než pozváním ke spoluúčasti na Božím díle obnovy. Zde se setkáváme s tajemstvím, že člověk je „spolupracovníkem Boha“ (1 Kor 3,9).

Ježíš nám ukazuje:

1. Odpouštění není slabost, ale moc, která rozvazuje pouta.


2. Nenávist a neodpuštění svazují nejen druhé, ale i nás samotné.


3. Každý lidský čin má duchovní dosah – vázat nebo osvobozovat.

Tato slova nás vedou k vědomí, že žijeme mezi dvěma světy – viditelným a neviditelným. To, co učiníme „na zemi“, má svůj odraz v nebi.


Živý řád a moc lásky

Křesťan, inspirován Ježíšovými slovy, je volán k tomu, aby:

– Rozvazoval pouta bolesti skrze lásku a odpuštění.

– Svazoval zlo skrze spravedlnost a pravdu.

Židovská mystika nás učí, že člověk není bezmocný v proudu dějin. Naopak, naše volby a skutky mají kosmický význam. A v tomto smyslu, jak učí rabíni i Ježíš, můžeme spolupracovat s Bohem na proměně světa.


Závěr:
Ježíšův výrok není prostorem pro mocenské uchopení pravomoci, ale pozváním k duchovní odpovědnosti. Naše skutky, slova i myšlenky mají sílu vázat či rozvazovat, ovlivňovat viditelný i neviditelný svět. Skrze lásku, odpuštění a pravdu rozvazujeme svět od pout tmy a přinášíme Boží světlo tam, kde bylo dosud skryté.

Jak praví Talmud:
„Svět stojí na třech věcech: na Tóře, na službě Bohu a na skutcích milosrdenství.“

A Ježíš dodává:
„Co svážete na zemi, bude svázáno v nebi, a co rozvážete na zemi, bude rozvázáno v nebi.“

Buďme tedy těmi, kdo rozvazují – kdo přinášejí světlo, mír a lásku do světa, který po nich tolik volá.

Kazatel v Kapse
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies, abychom vám mohli poskytnout co nejlepší uživatelský zážitek. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.